Viisi dataneuvoa aloittelijoille

Joko uutiset ja neuvot dataohjauksesta ja GDPR:stä tuntuvat riittävän? Huonot uutiset: asia todella koskee sinua, ja sinun pitää tehdä jotain pian. Hyvät uutiset: ehdit vielä.

Jos asiat ovat osaltasi kunnossa, loistavaa. Jos eivät ole, tai et ole varma, lue eteenpäin.

  1. GDPR koskee todennäköisesti myös sinua

GDPR on EU-kieltä ja tarkoittaa jo voimassaolevaa tietosuoja-asetusta. Jos sinulla on henkilörekistereitä, tämä koskee sinua. Työntekijöistäsi, asiakkaistasi (kyllä, myös yritysten b2b-henkilörekisterit ovat asetuksen piirissä), entisistä asiakkaistasi, yhteistyökumppaneistasi – kaikki lasketaan mukaan. Googlaa lisää tietoa ja laita asiat kuntoon. Sinulla on aikaa 25.5.2018 asti. Esim. tietosuoja.fi:stä ja sadoista blogeista saat pätevää tietoa. Koko kevään ajan on vielä runsaasti koulutuksia, joihin voit osallistua. Lakitoimistot auttavat, jos tarvitset sopimuksiisi muutoksia ja parannuksia.

  1. Tieto ei lisää tuskaa ainakaan pidemmällä aikavälillä. Kokeile.

Harva tekee bisnestä ilman mitään tietoa asiakkaista, markkinoista, kilpailijoista tai ympäristöstä. Datalla ohjaaminen vie tietämisen vähän pidemmälle: tekemiseen. Voit hyödyntää dataa päätöksenteossa, ennakoimisessa ja ennustamisessa, nykyisten resurssiesi suuntaamisessa, automatisoinnissa, markkinoinnissa, olennaisten tietojen erottamisessa epäolennaisista ja liiketoimintasi parantamisessa. Kun huomaat olettaneesi jotakin väärin, voi koskea hetken, mutta on silti parempi tietää nyttemmin kuin sittemmin.

  1. Datalla voi ohjata omaa bisnestään

Datan omistaminen tai ostaminen ei auta, ellei sitä osaa hyödyntää. Pääset alkuun opiskelemalla ja tutustumalla. Etsi tietoa. Tapaa potentiaalisia yhteistyökumppaneita. Kysy. Kysy uudelleen. Kokeile. Investoi luotettaviin työkaluihin ja kumppaneihin. Älä tee liian pitkiä sopimuksia, jotta pääset niistä tarvittaessa eroon. Yritä aina katsoa kokonaisuutta: mitä vielä voisimme tehdä.

  1. Markkinoinnissa data on mahtava kohdistus- ja ymmärrysapu

Markkinoinnissa datalla voi kohdistaa, rajata pois, päivittää, ymmärtää, ennustaa, parantaa, erilaistaa ja ennen kaikkea saada kauppa klousatuksi. Katso vaikka omasta selainhistoriastasi päivän päätteeksi, mitä kaikkia datakerääjiä itse raahaat perässäsi. Tai osta kohdistettu Facebook-kampanja: häkellyttävää tarkkuutta. Kokeile ohjelmallista ostamista entisen kampanjan sijaan. Katso, miten ostoaikeiden tietäminen voi parantaa markkinointisi ROI:ta.

  1. Pidä datastasi huolta

Data on omaisuutta, jonka arvo kasvaa päivä päivältä, kun löytyy aina uusia tapoja hyödyntää sitä. Syvennä osaamista tutustumalla tarkemmin mm. koneoppimiseen, tekoälyyn ja analytiikkaan. Osa datasta – kuten evästeet – on tuoretavaraa, mutta kaiken datan arvo kasvaa sitä hyödyntäessäsi.

Liisa Kotilainen

Liisa on digitaalisen median, myynnin ja markkinointiviestinnän vahva ammattilainen, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa, niin uuden suunnittelussa kuin muutosjohtamisessakin. Strategiatyö, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja ideoiden kaupallistaminen ovat henkilöjohtamisen ohella Liisan vahvuusalueita.

Kommentit