Tv-vuosi 2018: tilastointi heräsi nettikatseluun

Suomalaisten tv-kanavien katsomista tilastoiva Finnpanel on laajentanut tv-mittaritutkimustaan kattamaan Yle Areenan, MTV Katsomon ja Ruudun kautta tapahtuvan katselun. Jo oli aikakin, diginatiivi toteaisi, mutta tälläkin tahdilla Suomi on kansainvälisesti katsoen etujoukoissa. Finnpanelin tutkimuksessa otokseen valituilla perheillä on televisioihin kytkettynä katsomista mittaava laite ja nyt siis mittaus on ulotettu myös tietokoneisiin ja mobiililaitteisiin.

Finnpanel järjesti viime viikolla jokakeväisen Tv-vuosi-tilaisuutensa. Tilaisuuden pääviesti oli tv-ohjelmien nettikatselun tulo mukaan mittaamiseen. Perinteisesti vuosikatsaukset ovat keskittyneet katseluminuuttien pieniin muutoksiin ja kokonaiskatselun määrän kohdalla on voinut hymistellä, että televisiokatsominenhan voi hyvin.

Televisiokatsomisen kokonaismäärähän on pysynyt mukavasti ennallaan kolmen tunnin paikkeilla per henkilö, per päivä. Mutta kun lukuja katsoo yhtään tarkemmin, nähdään nuorten ikäluokkien katselun olevan laskussa ja vanhempien selvässä nousussa. Vanhoina aikoina sentään aikuistuvat nuoret ostivat televisiolaitteen ensiasuntoonsa ja alkoivat lisätä tv-katseluaan kuten edellinenkin sukupolvi, mutta näin ei enää suuressa määrin tapahdu.

Onkin enemmän kuin luontevaa, että kanavien onlinepalveluiden käyttö otetaan mukaan tv-katselun seurantaan. Ja kun tuo käyttö tasaisesti kasvaa, alkaa onlinekatselun määrällä vähitellen olla merkitystä kokonaiskatselun lukuihin. Alle 45-vuotiailla tv-ohjelmien katsomisminuutit kanavien onlinepalveluista tuovat jo 11% perinteisen tv-katselun päälle. Näillä luvuilla alkaa olla merkitystä jo muidenkin ohjelmien kuin monivuotisen onlinesuosikin Ryhmä Haun kohdalla.

Tv-kanavien nettipalveluiden mittaaminen on hyvä juttu, mutta paljon liikkuvan kuvan sisältöjen katsomista jää edelleenkin mittausten ulkopuolelle. Netflixin, Youtuben ja muiden onlinevideopalveluiden katsomisminuuttien määrä alkaa olla jo merkittävä. Maailmanlaajuisesti internetvideoiden katselu on jo huimat 47 minuuttia päivässä per henkilö (jos jollain lukijalla on Suomen tieto, kerrotko alla kommenttina!). Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brun toivotti ”muutkin onlinepalvelut” mukaan mittaukseen. Kutsuun tuskin vastataan, sen verran mustasukkaisesti digiajan suuryhtiöt omaa dataansa varjelevat.

Tv-vuosi-tilaisuuden materiaalit löytyvät täältä.

Timo Argillander

Timo toimii sijoitusyhtiö IPR.VC:n managing partnerina ja Digital Media Finlandissa neuvonantajana. Timolla on pitkä kokemus strategiatyöstä ja muutoshankkeiden läpivienneistä yrittäjän, ammattijohtajan, konsultin ja sijoittajan rooleissa. Timon erikoisalaa ovat muuttuvien liiketoimintaympäristöjen ansaintamallit ja teknologiamuutosten tulkinta.

Kommentit