We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Trendit strategiatyön apuna

Trendit

Vuoden viimeinen neljännes on trendiennustajien kulta-aikaa. Mikä onkaan pinnalla 2014 ja mitä siitä seuraa yrityksille, kuluttajille ja kansakunnille? Tulevaisuuden ennustaminen on paradoksaalista puuhaa; toisaalta raflaavia tulevaisuudenvisioita heittämällä saa paljon huomiota, mutta toisaalta aina välillä joku kiinnostuu aiemmista löysistä heitoista ja sanomisistaan joutuu tilille.

Yritysten liiketoiminnan ennustettavuus heikkenee jatkuvasti digitalisoitumisen mullistaessa useita toimialoja samanaikaisesti. Tilanteesta hyötyvät tutkimuslaitokset ja mediat, jotka nostavat jatkuvasti esiin uusia teknologiatrendejä ja antavat niille houkuttelevia nimiä kuten “the era of personal cloud”, “pretail” tai “localizasian”. Taustalla on useimmiten valtavan datamäärän analysointia ja sen perusteella tehtyjä analyysejä, mutta trendikuvaukset yksittäisen yrittäjän näkökulmasta maalaavat tulevaisuudesta varsin monimutkaisen kuvan. Trendien seuraamisesta voi saada ajatuksia oman toiminnan kehittämiseen, mutta useimmiten trendikatsausten maailma on varsin kaukana yrittäjän arkitodellisuudesta – “internet of everything” kiihottaa mieltä ja avartaa ajattelua, mutta ei vaikuta vähittäiskaupan tietokonemyyntiin marraskuussa.

Yritysten strategiatyössä menneiden aikasarjojen seuraaminen menettää merkitystään ennustamattomien muutosten seuratessa toistaan. Teknologiatrendien vaikutusten ymmärtämisestä olisi hyötyä yrityksille. Todellisten vaikutusten esille onkiminen on kuitenkin varsin työlästä ja epävarmaa puuhaa. Siinä tarvitaan laajaa ymmärrystä teknologian kehityksestä yhdistettynä syvälliseen liiketoiminnan tuntemukseen. Harvalla yrityksellä on resursseja ja osaamista teknologiatrendien jatkuvaan seuraamiseen ja yksikään konsultti ei tunne yksittäisen yrityksen haasteita niin hyvin, että voisi varmasti kertoa trendien vaikutuksen yrityksen liiketoiminnan kehitykseen. Väitän, että teknologiatrendeihin perehtynyt konsultti on erinomainen apu yritykselle sen strategiatyössä, mutta vain jos konsultilla on riittävä ymmärrys yrityksen liiketoiminta-alueesta ja yritys itse osallistuu aktiivisesti prosessiin. Lisäksi stratgiatyötä tukeva trendien hyödyntäminen on toteutettava systemaattisesti ja anayyttisesti eikä uudissanoja vilisevänä powerpoint-komediana.

Meillä Digital Media Finlandissa on teknologiatrendeihin perehtyneitä konsultteja ja menetelmät trendien hyödyntämiseksi strategiatyössä yhdessä yritysten kanssa.

Tommi Rissanen
Tommi Rissanen

Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.