We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Tietokonegrafiikasta uutta kasvua Suomelle

Tietokonegrafiikasta

Maailma muuttuu usein huomaamattamme. Uudet teknologiat ja laitteet hiipivät elämäämme pikkuhiljaa, emmekä osaa määritellä ajankohtaa, jolloin jostain uutuudesta on tullut valtavirtaa.

Kuka muistaa enää termiä ATK?  Se on ajalta, jolloin työpöydän ääreen saattoi soittaa jostain kellarin syvyyksistä mikrotukihenkilön ratkaisemaan automaattisen tietojenkäsittelyn ongelmia, eli suomeksi setvimään kenkkuilevan tietokoneen käytöshäiriöitä.

ATK:sta tuli ICT, joka nyt on kaikkialla. Se ohjaa kommunikointiamme, tuotantoamme ja ylipäätään mahdollistaa nykyisen kaltaisen yhteiskunnan toimimisen. Kuitenkin alussa ICT oli vain joukko erillisiä laitteita ja ohjelmistoja.

Kun jollekin alalle syntyy riittävä massa uutta teknologiaa hyödyntävää toimintaa, syntyy tarve tunnistaa toiminnan laajuus ja sen merkitys. Näin on käynyt tietokonegrafiikalle.

Tietokonegrafiikka ja –animaatio, CGI, eli Computer Generated Imaging on huomaamattamme kasvanut merkittäväksi toimialaksi, joka on paljon muutakin kuin elokuvien ja mainosten efektejä, peligrafiikkaa tai söpöjä animaatiohahmoja. CGI:tä on nykyisin opetuksessa, mallintamisessa, visualisoinnissa ja lukuisissa muissa käyttötarkoituksissa, joiden määrä kasvaa jatkuvasti. Sen suora ja välillinen merkitys Suomen kansantaloudelle on mittava. Arvioidaan, että yli 4,5 miljardin euron liikevaihto on riippuvainen CGI:stä. CGI-tuotantoa tehdään nyt Suomessa yli 83 miljoonalla eurolla ja tekemisen arvo kasvaa rajusti joka vuosi.

Ala on kuitenkin näkymätön, koska se on erilaisten prosessien sisällä. Emme tule ajatelleeksi, että laivoja ei voida tehdä ilman CGI:tä. Sen avulla laiva suunnitellaan ja esimerkiksi mallinnetaan potkurivirtauksia, kelluvuutta, jne. Laivan ravintolat sisustetaan ensin virtuaalisesti ja CGI:n avulla voidaan mallintaa, miten matkustajat kulkevat laivan sisätiloissa. Ja vaikka alus voitaisiinkin valmistaa ilman CGI:tä, ei se mene kaupaksi, ellei sitä markkinoida liikkuvan kuvan avulla. Sama pätee paperikoneisiin, traktoreihin, ja ylipäätään kaikkiin tuotteisiin ja toimintoihin, jotka pitää kyetä havainnollistamaan ennen kuin lopullinen tuote on valmis.

CGI:n avulla voidaan myös tulostaa kolmiulotteisia kappaleita, esimerkiksi ihmisen varaosia, verisuonia ja luuston osia. Jo nykyisin ilmassa on lentokoneita, jotka on valmistettu printtamalla. Tulevaisuuden mahdollisuudet vaikuttavat lähes rajattomilta.

Suomalainen osaaminen menestyy maailmalla kun teknologiseen osaamiseemme yhdistetään luovat sisällöt. Angry Birds ja Iron Sky ovat menestyksiä viihdeteollisuudessa mutta suuria mahdollisuuksia on auki myös muilla CGI:n sovellusalueilla.

Voisimmeko olla tiennäyttäjiä vaikkapa sähköisissä oppimateriaaleissa luomalla niille aivan uudenlaisen julkaisujärjestelmän? Suomessa voisi myös syntyä aivan uusi televisioformaatti, jossa kotoa käsin voi pelata pokeria avatarinsa avulla studiojulkkiksia vastaan tai Suomi voisi profiloitua pohjoiseurooppalaiseksi pilvipalveluiden keskukseksi; mahdollisuuksien ikkunat ovat auki.

 


 

 

 

 

 

 

Timoteus Tuovinen
Timoteus Tuovinen

Timoteuksella on yli kolmen vuosikymmenen kokemus liikkuvan kuvan liiketoiminnasta kaikilla jakelualustoilla. Digitaalisten sisältöjen tuottaminen ja jakelu ovat Timoteuksen erikoisosaamista, ja hänellä on syvä ymmärrys kuluttajien valintamotiiveista ja käyttäjäkokemuksen merkityksestä sisältöliiketoiminnassa. Timoteus on johtanut startupeille suunnattua yrityskiihdyttämöä ja valmentanut kymmenien erikokoisten yritysten tuote- ja liiketoimintakehitystä.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.