Radio on uusi suosikkimediani

Yhä harvemmassa kodissa kokoonnutaan enää illalla television ääreen katsomaan sarjoja, elokuvia tai edes uutisia. Meillä jokainen viettää ison osan kotonaoloajastaan omassa kuplassaan seuraten niitä sisältöjä, joista kukin on kiinnostunut. Joku katsoo YouTubea puhelimella, toinen Netflixiä läppärillä ja kolmas väijyy snookeria talon ainoasta telkkarista, sitäkin streamattuna laajakaistan yli. Kotona ei meillä radiota kuunnella, mutta kodin ulkopuolella se on täysin ylivoimainen media.

Radion kuuntelu on kovassa nosteessa. Radiomedian mukaan 94% suomalaisista kuuntelee radiota viikoittain. Kaupallisen radion kuuntelijamäärät ja mainosmyynti ovat kasvaneet jo kolme vuotta peräkkäin. Podcastit ovat tulossa voimalla markkinoille ja jopa vanhan ajan kuunnelmia sovitetaan uuteen, podcastinomaiseen esitysmuotoon. Miksi ihmeessä näin on tapahtumassa ajassa, jossa virtuaali- ja lisätty todellisuus, 4K-televisiot, tuhannet televisiokanavat ja rajaton määrä videosisältöä on yhden napin päässä meistä jokaisesta?

Mediapäivässä puhunutta The Guardianin Jason Phippsiä mukaillen yksi keskeinen syy tähän on siinä, että lähes jokaisella on nykyisin taskussaan henkilökohtainen radion päätelaite ja korvillaan kuulokkeet. Tämä yhdistelmä mahdollistaa paitsi ulkopuolisen maailman ulossulkemisen, myös juuri itseä kiinnostavan sisällön tuomisen niihin hetkiin, kun kävellään töihin, istutaan junassa tai odotetaan hammaslääkäriä ilman, että muut siitä häiriintyvät. Yksityisyys on meille hyvin arvokasta ja, kummallista kyllä, ensimmäisestä broadcast-mediasta, radiosta, on tullut meille yksityinen media.

Radio on myös mainosmediana oivallinen. Sen käyttöönottokynnys on matala, ja television menettäessä tehoaan suurten joukkojen tavoittamisessa radiota käytetään yhä useammin suurten joukkojen tavoittamiseen. Kun videomuotoisen sisällön jakelu on monimuotoistunut ja hajautunut suurelle määrälle erilaisia toimijoita, on radion rinnalle tulleet ainoastaan podcastit ja äänikirjat, jotka omalta osaltaan vain tukevat radion kasvua. Autolla liikkuessa radionkuuntelu sopii kaikille. Se on riittävän passiivinen ollakseen häiritsemättä ajamista ja nuoriso bongaa uusia biisejä soittolistoilleen nuorisokanavilta. Radio on löytänyt paikkansa digitalisoituvasta maailmastamme ja ennustan sille valoisaa tulevaisuutta.

Tommi Rissanen

Tommin vahvimpia osaamisalueita ovat uudet teknologiat ja palvelut, erityisesti sosiaalinen media ja sen hyödyntäminen liiketoiminnassa. Hän tuntee perusteellisesti pelien, on-demand-videon sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on erikoistunut lisäksi digitaalisiin ekosysteemeihin ja kehittämistoiminnan arvoverkkoihin. Tommi tekee väitöskirjaa LUT Kauppakorkeakoulussa aiheesta business model innovation.

Kommentit