We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Natiivin vuosi 2016

Natiivin

Vuosi 2016 on natiivimainonnan vuosi, sanovat monet. Hapuilusta ja harjoittelusta muokkautuu selviä käytäntöjä, ja pelisääntöjen avulla päästään toimiviin ratkaisuihin.

Mistä onkaan kyse? Ensin kannattaa tutustua IAB:n natiivimainonnan oppaaseen. Sieltä löytyy pätevä määritys: natiivimainonta on maksettua sisältömarkkinointia eli vuokrattua mediaa. Mainossisällössä käytetään median keinoja ja muotoja. Se ei keskeytä vaan integroituu osaksi mediasisältöjä – kuitenkin niin, että kuluttaja selkeästi havaitsee, kuka maksaa viulut. IAB toteaa, että natiivimainonta on maksettua sisältömarkkinointia muissa kuin mainostajan omissa kanavissa.

Natiivimainonnassa mainostaja lainaa median arvoa. Siksi aihe herättää niin suuria intohimoja ja keskustelua oikeasta ja väärästä. Kyse on kuluttajien luottamuksesta. Ja luottamuksen voi menettää – montakos kertaa se olikaan?

Erityisen paljon arvokeskustelua herättää työnjako, jossa mainostajan sisältöä tuotetaan julkaisijamedian toimituksissa eikä ulkopuolisten toimijoiden työnä. Malli jättää medialle eniten tuottoja, mutta voi nostaa esiin mediatalojen sisällä ja niiden ulkopuolella kysymyksiä riippumattomuudesta. Aihe on vakava, ja jokaisen mediatalon on päätettävä omat rajanvetonsa. Kaupallisten toimijoiden on kunnioitettava sovittuja pelisääntöjä.

Kun sääntöjä noudatetaan ja kaikki osapuolet kunnioittavat toisiaan, natiivimainonta toimii: kuluttaja saa lisäarvoa palvelevasta brändisisällöstä, mainostaja viestinsä perille hyvässä seurassa ja media jälleen tuottoa siitä missä se vaan on niin hyvä eli mainostajien ja kuluttajien yhteensaattamisessa.

Joulukuun alussa Era Contentin julkistama natiivimainonnan tutkimusraportti Viestintäalan tutkimussäätiölle kiteyttää, että monet natiivimainontaan liittyvät huolet osoittautuvat turhiksi kun kaikki arvoverkon toimijat edellyttävät ja saavat laatua. Laatua pukkaa, kun prosessit ovat kunnossa, sisältö muokataan mediaympäristöön sopivaksi ja ennen kaikkea viestin sisältö suunnitellaan huolella ja se erottuu ja muistetaan. Tutkimuksen mukaan kuluttajat tunnistavat kyllä kaupalliset viestit, ja suhtautuvat natiivimainontaan positiivisesti, jos kokevat sisällön hyödylliseksi ja mediaympäristöön sopivaksi. – Kuluttajien huomio on arvokasta valuuttaa, jota ei kannata tuhlata.

On viihdyttävää lueskella maailmalta ennusteita ja visioita natiivimainonnan tulevaisuudesta. On tulossa ohjelmallista natiivimainontaa, natiiviradiota ja –tv:tä (tuotesijoittelua ja sponsorointia ei lasketa tähän), natiivia ulkomainontaa… Aitoa natiivia tv:ssä voi kuulemma syntyä etenkin syvälle menevien harrastus- tai ilmiöohjelmien yhteyteen. Maallikkona kyllä herää kysymys, eikö tällaista tehdäkin jo.

Liisa Kotilainen
Liisa Kotilainen

Liisa yhdistää työssään ihmisymmärrystä, strategista näkemystä ja operatiivista osaamista. Liisan kokemus kattaa digitaalisen median, myynnin ja markkinoinnin lisäksi palvelumuotoilun ajattelumallit ja käytännön. Muutosjohtaminen, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja liiketoiminnan kasvattaminen kiinnostavat Liisaa, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa. Liisa on myös suosittu kouluttaja. Ennen business designer -yrittäjyyttään Liisa on toiminut johtajana useilla eri toimialoilla kuten media-, matkailu-, it- ja markkinointialalla.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.