Cannesin MIPTV uudistuu pakon edessä

Timoteus Tuovinen raportoi tämän vuoden MIPTV-tapahtuman antia yhdessä Timo Argillanderin ja Jarkko Virtasen kanssa.

Televisioalan kansainvälinen MIPTV-tapahtuma Cannesissa on upeasta ympäristöstään huolimatta henkitoreissaan: tapahtuman osallistujien määrä oli tänä keväänä huomiota herättävän vähäinen. Tekohengitystä on annettu jo aiemmin muun muassa perustamalla sisartapahtuma Meksikon Cancuniin. Sitä jatketaan laajenemalla Kiinaan, missä Hangzhoun MIP-messut pidetään toukokuun lopussa.

Cannesin MIP-näkyvyyttä parannetaan liittämällä ensi vuodesta alkaen TV-alan ammattilaismarkettiin myös kaikille avoin TV-draamafestivaali, Cannes Series. Näin MIPTV ratsastaa Cannesin Filmifestivaalien maineella ja samalla haastaa Pariisiin vakiintuneen kilpailijan, Series Mania -TV-sarjatapahtuman.

TV-sisältökaupan luonne ja toimijat muuttuvat

MIP elää ja hengittää televisiomaailman tahtiin. TV-sisältökauppa on siirtynyt pitkälti nettiin, eikä MIP-messuilla enää vuosiin ole juuri ohjelmia katsottu. Kontaktien luominen ja ylläpito on MIP:in keskeisin anti, mutta se ei riitä, jos samalla kauppa ei käy.

Hengenahdistusta aiheuttaa myös markkinoiden vaikea ennustettavuus. Niin myyjät kuin ostajatkin koettavat menestyä tilanteessa, missä uudet jakelualustat muuttavat kilpailuasetelmia, myynti keskittyy entistä suuremmille jakelijoille, animaatioiden ja dokumenttien kauppa siirtyy erillisiin tapahtumiin ja uusien sisältömuotojen, kuten virtuaalitodellisuuden eli VR:n esiintulo nähdään enemmän uhkana kuin mahdollisuutena.

Tapahtumassa oli esillä useita uusia tv-toimijoita. Amazon puhui suoratoistopalvelustaan, jonka strategia on sallia ostamilleen elokuville myös teatterijakelu.

Yhdysvalloissa Verizonin Go90-videopalvelu on löytänyt itselleen elintilan YouTube-videoiden ja pidempien netti-tv-sarjojen välistä ns. premium mid form -sisällöistä. Go90:n strategian kolme kulmakiveä ovat uudet sisältömuodot, uudet kyvyt ja dataohjattu kehittäminen.

VR kuumin puheenaihe

Virtuaalitodellisuus dominoi MIP:in seminaarien antia. Yli kymmenen sessiota keskittyi VR:n tarinankerrontaan, teknologiaan ja kaupallisiin mahdollisuuksiin.

Seminaarien henki oli, että VR:n potentiaalista ollaan innostuneita, mutta yleinen toteamus oli, että tämä uusi väline on vasta aivan alkuvaiheessa. Pullonkauloja ovat yhtäältä sisältöjen pieni määrä ja niiden jakelu, ja toisaalta VR-katselulaitteiden toistaiseksi vähäinen määrä kuluttajilla.

Elokuvallisimmat ja kekseliäimmät VR-sisällöt ovat usein brändättyjä. Maksajana on usein autoteollisuus, kuten esimerkiksi Audin tuottamassa sisällössä, jossa pääsee virtuaalisesti ohjaamaan kilpa-autoa itse rakentamalleen hiekkalaatikkoradalle.

Unleashing your senses in VR -seminaari teki historiaa, kun ensimmäistä kertaa MIP:n historiassa aikuisviihdealan edustaja oli kutsuttu paneeliin. Perinteikkään eurooppalaisen pornotuottajan Marc Dorcelin edustaja kertoi yrityksen tulevaisuuden näkymistä, missä ”connected sex toys” avaa mahdollisuuden yhdistää seksilelujen toiminnallisuutta VR-sisältöjen kanssa. Jäämme odottamaan Jelly-Jortikan uutta tulemista.

Kohti personoituja sisältöjä

Tämän kevään MIP:in ei tarvinnut erikseen nostaa yhtä maata esiin, Turkki teki sen itse. Turkkilainen draama oli silmiinpistävästi esillä ja käytävillä kerrottiin myös, että kauppa käy. Yllättäen esimerkiksi japanilaiset ovat ihastuneet turkkilaiseen draamaan.

Lisäksi nyt kuultiin ensi kertaa arvioita, että pohjoismainen Nordic Noir –trendi olisi taittumassa. Ruotsalaiset tekevät Nordic Noirista jo parodiaa (tv-sarja ”Fallet”).

TV-markkinat kehittyvät kohti tilauspohjaisia ja personoituja sisältöjä. 4K-teräväpiirtotekniikka on edelleen vahvasti kuvassa mukana. Japanilaiset kertoivat tarjoavansa vuoden 2020 Tokion kesäolympialaisista 8K-lähetyksiä, joihin he odottavat tuolloin olevan valmiuden vähintään puolella kotitalouksista.

 

Kirjoittaja Timoteus Tuovinen juhlisti Cannesissa 30. MIP-vuottaan. Timo Argillander ja Jarkko Virtanen osallistuivat myös tapahtumaan ja tämän raportin laadintaan.

Timo Argillander

Timo toimii sijoitusyhtiö IPR.VC:n managing partnerina ja Digital Media Finlandissa neuvonantajana. Timolla on pitkä kokemus strategiatyöstä ja muutoshankkeiden läpivienneistä yrittäjän, ammattijohtajan, konsultin ja sijoittajan rooleissa. Timon erikoisalaa ovat muuttuvien liiketoimintaympäristöjen ansaintamallit ja teknologiamuutosten tulkinta.

Kommentit