IBC avaa ovia tulevaan

Tänä vuonna puoli vuosisataa täyttänyt IBC (International Broadcasting Conference) tunnetaan av-alan teknisenä konferenssina ja messuna, joka houkuttelee Amsterdamiin yli 50 000 osallistujaa ja yli 1500 näytteilleasettajaa joka syksy. Laite-esittelyjen lisäksi IBC tarjoaa hyvän kattauksen näkymiä broadcasting-alan tulevaisuuteen.

Uusien teknologioiden mahdollisuudet ja uhat

Tänä vuonna erityisiksi puheenaiheiksi nousivat kirjainyhdistelmät VR, AR, MR, IoT, AI, IP, OTT, 5G, UHD ja HDR. Uusien teknologioiden tarjoamia mahdollisuuksia ja uhkia käsiteltiin laajasti.

HTC Viven VR-johtaja Rikard Steiber tiivisti key notessaan oman näkemyksensä tulevaisuudesta toteamalla, että VR-sisällöt yhtyvät toisiinsa. Tulevaisuudessa alaa valtaavat elokuvalliset tarinat, joihin liittyy vuorovaikutusta ja pelillisyyttä. VR-sisältöjen kauppapaikkoja tulee lisää ja käyttäjälaitteisiin liitetään uusia ominaisuuksia kuten silmän seurantakamera ja haptinen, tuntoaistiin perustuva palaute. Steiberin mukaan Viven VR-storessa julkaistaan täysipitkä 360-elokuva ensi vuoden maaliskuussa. VR Store toimii tällä hetkellä 32 maassa.

Broadcasterit ovat kiinnostuneita yleisön liikkeistä. Aihetta koskeneessa paneelikeskusteluissa kuitenkin yhtäältä vähäteltiin puheita television kuolemasta, eikä Facebookin tai muiden tv-alaa lähentyneiden suurten toimijoiden uhkaa mitenkään korostettu. Toisaalta ei myöskään löydetty yhteistä nimittäjää niille yleisöille, jotka ovat perinteisen broadcasting-tarjonnan hylänneet. Nuori ikä ei enää määrittele sisältöjen ja päätelaitteiden valintoja. Myös yleisön käyttäjädatan laadussa ja laajuudessa on toivomisen varaa.

Broadcastingiin liittyvä kyberturvallisuus oli myös esillä paneelikeskusteluissa. Toimialan erityiset haavoittuvuuden liittyvät niin pilvessä tapahtuvaan tuotantoon ja jakeluun kuin perinteisempiin palvelinestohyökkäyksiin. Myös eurooppalaisuus nosti päätään: miesten vessojen pisoaarien mainokset kyselivät, onko sisältösi turvassa pilvessä, jota operoivat amerikkalaiset. Eikö eurooppalainen toimija olisi turvallisempi vaihtoehto?

Tuotannon ja jakelun puolella ei voinut olla huomaamatta 4k-videon voimakasta esiintuloa ja runsasta tarjontaa. Pilvitekniikan hyödyntäminen tuotannossa ja jakelussa näyttää vihdoin saavuttaneen käytännössä kaupallisesti merkittävän ja varteenotettavan aseman.

VR ja tekoäly rynnivät esiin

VR:n esille nostaminen useiden yritysten esityksissä pisti erityisesti silmään, vaikka useimmiten se jäi todellisuudessa vain maininnan asteelle. VR-video eli 360-video näyttää kuitenkin saavuttaneen jo hyvän jalansijan. Tähän liittyvää teknologiaa oli vahvasti esillä Nokian Ozon lisäksi myös muilla toimijoilla. Esimerkiksi kunnollisten katsojakokemusten vaatimia 3D-tilaääniratkaisuja oli esillä usealta toimittajalta. Samoin esillä oli ensimmäisiä 360-videoon soveltuvia 3D-grafiikan tuotantoratkaisuja.

Tekoälyä ollaan tuomassa voimakkaasti myös broadcastingiin. Tapahtumassa esiteltiin ensimmäisiä kaupallisia tekoälyyn perustuvia automaatiosovelluksia. Tästä hyvänä esimerkkinä on kotimainen voimakkaassa kasvuvaiheessa oleva start-up-yhtiö Valossa. Sen kehittämällä tekoälyyn perustuvalla teknologialla videosisällön annotaatio voidaan tehdä automaattisesti, ja erottaa sisällöstä erilaiset kohtaukset ja objektit. Samoilla linjoilla on IBM:n Watsonin teknologiaa hyödyntävä Watson Media, joka on juuri tuomassa omaa tekstuaaliseen ja audioon perustuvaa luonnollisen kielen tunnistusta sekä kuvan sisällön analysointiin pohjautuvaa ratkaisuaan markkinoille.

Tekoälyä voidaan hyödyntää myös sisällön automaattisessa tuottamisessa. Tätä esitteli Jukedeck, jonka tuote mahdollistaa elokuvamusiikin tuottamisen automaattisesti tekoälyä hyödyntäen.

Startup-pöhinää ja johtopäätökset

Ensimmäistä kertaa IBC:n yhteyteen oli järjestetty startup- ja kasvuyritysten sekä sijoittajien ja mediatalojen välinen suomalaisen Media Honeypotin järjestämä verkostoitumistilaisuus, Startup Forum, jonka pitchaus-kilpailun voitti em. Jukedeck. Forumiin oli runsaasta 200 tarjokkaasta hyväksytty mukaan 75 startup-yritystä, joiden mukana oli suomalainen Valossa. Forumiin osallistui edustajia yli 300:sta sijoitus- ja mediayhtiöstä sekä muista vastaavista tahoista.

Kaiken kaikkiaan näyttelystä jäi käteen, että kehitys kulkee kohti kuvan ja äänen laadulliseen parantamista 4k-videon ja monikanavaisen äänen muodossa sekä automaation älykkyyden lisäämiseen tekoälyä hyödyntäen.

Kuitenkin BBC:n sanoin ”virtuaalitodellisuus, koneoppiminen sekä tekoäly ovat vahvoja kiinnostuksen kohteita broadcasting-yhtiöille, mutta emme vielä oikein tiedä niiden merkitystä ja miten me niitä hyödyntäisimme”.

Seppo Kalli & Timoteus Tuovinen

 

 

 

Jari Muikku

Jari tuntee syvällisesti luovat alat ja erityisesti niiden IPR-liiketoiminnan. Hänen toimialaosaamisensa kattaa musiikin, radion, television sekä internet- ja mobiilipalvelut. Hänellä on pitkä kokemus strategiaprosesseista, oikeuksien lisensioinnista, kansainvälisestä liiketoiminnasta ja luovien alojen järjestötoiminnasta.

Kommentit