We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Markkinointijohtajan syysjahti

Markkinointijohtajan

Sorsanmetsästyksen aikaan alkaa myös markkinointi-ihmisten syysjahti. Markkinointieurot meille! Kakkoshalffilla on vielä pulleasti rahaa. Käytä se kiireesti pois ennen kuin talousjohto ehdottaa toimarille sen nollille pyyhkäisemistä vuosituloksen kaunistamisen nimissä, huutelevat kauppiaat.

Budjetointiprosessikin häämöttää. Ensi vuodelle kannattaa kuulemma vaihtaa mainos-, media-, viestintä-, tutkimus-, mobiili-, tapahtuma-, mittaus-, digi- ja sometoimistoa, erityisestä integraatiotoimistosta puhumattakaan. Tarvitset uuden analytiikka-, crm-, brändi- ja xyz-kaverin. Oma hallitus neuvoo tj:n kautta, että vähemmällä rahalla on ensi vuonna saatava pisneksen kasvua, eiks nettikin ole hei ilmainen.

Eipä ihme, jos olo on kuin sorsalla lammikossa. Samalla kun puolustat valintojasi ylös, alas ja sivulle ja pohdit, voisiko elämä olla jollain lailla helpompaa. Esimerkiksi jos markkinointistrategian tekisikin nyt alusta asti eikä vain liimailisi siihen uutta. Jos arvolupauksesta voisi käydä kunnollista keskustelua paitsi johtoryhmässä, myös hallituksessa. Jos aikojen kuluessa väärin päin kiepsahtaneet tekemiset lähtisivätkin asiakkaasta eivätkä omista tuotteista tai organisaatiosta. Jos uskaltaisikin erottua muista toimijoista asiakkaan tarpeiden tyydyttäjänä eikä joku vesittäisi matkan varrella dialogia laimeaksi diibadaabaksi. Voisiko firman strategiasta ja arvolupauksesta todella johtaa ikioman sisältöstrategian ja miettiä vasta sitten kanavia, työkalupakkia ja kumppaneita.

Joskus markkinointistrategiatyössä paljastuu, että puutteet tulevatkin firman strategiasta. Tai siitä, että ajatus kerta kaikkiaan katkeaa näiden kahden välillä. Tai yritetään jatkaa sillä mikä ennenkin on toiminut huomaamatta, että sekä ihmisten käyttäytyminen että oma toimintaympäristö on muuttunut toiseksi ja lammikko yhdistynyt merenlahteen.

Vaikka digitalisaatio ei olisikaan vielä muotoillut yritystäsi, markkinointiviestinnässä muutosten pitäisi jo näkyä. Tekemisten pitää integroitua muutenkin kuin omassa päässä, muuten palapelin hallinnasta tulee mahdotonta etkä ehdi millään mukaan uusiin muutoksiin.

Aloita pohdintasi tarvittaessa perusasioista. Jos haluat, etsi avuksesi kumppani, joka puhuu myös hallitusta ja johtoryhmää. Sellainen johon luotat ja jonka kanssa voit avata kaiken toiminnan ja kaikki luvut. Strategiaprosessin jälkeen voitkin haastaa sinua metsästävät kumppaniehdokkaat esittämään ratkaisunsa sinun tarpeisiisi.

Liisa Kotilainen
Liisa Kotilainen

Liisa yhdistää työssään ihmisymmärrystä, strategista näkemystä ja operatiivista osaamista. Liisan kokemus kattaa digitaalisen median, myynnin ja markkinoinnin lisäksi palvelumuotoilun ajattelumallit ja käytännön. Muutosjohtaminen, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja liiketoiminnan kasvattaminen kiinnostavat Liisaa, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa. Liisa on myös suosittu kouluttaja. Ennen business designer -yrittäjyyttään Liisa on toiminut johtajana useilla eri toimialoilla kuten media-, matkailu-, it- ja markkinointialalla.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.