Markkinanäkymät 2018

Me Digital Media Finlandin konsultit olemme jo perinteisesti koonneet vuoden aluksi yhteisvoimin top 10 -listan seikoista, joiden me uskomme vaikuttavan markkinoiden kehitykseen tulevan vuoden aikana. Toivomme listamme inspiroivan teitä käymään yrityksessänne strategisia keskusteluja ja pohtimaan eri kohtien merkitystä oman toimintanne kannalta.

Vuoden 2018 listamme on seuraava:

  1. Läpinäkyvän ja luottamusta lisäävän lohkoketjuteknologian käyttö leviää kirjanpidosta ja finanssialalta muillekin toimialoille.
  2. Yritykset kaupallistavat toden teolla oman kuluttajakäyttäytymiseen liittyvän datansa, mutta uusi EU:n tietosuoja-asetus voi hidastaa datan hyödyntämistä liiketoiminnassa erityisesti pienissä yrityksissä.
  3. Tekoälyn hyödyntäminen yleistyy asiakaspalvelussa luonnollista kieltä ymmärtävien chatbotien kautta.
  4. Markkinoinnissa korostuvat asiakaskohtainen räätälöinti, tarinankerronta ja laadukas sisältömarkkinointi eri alustoilla.
  5. Mobiilimaksaminen yleistyy Apple Payn kaltaisten uusien sovellusten kautta, ja samalla kanta-asiakaskortit siirtyvät enenevissä määrin mobiililaitteisiin.
  6. Start-up-yritysten merkitys yritysten, kuntien ja muiden julkisten tahojen tuotekehitysalustana kasvaa.
  7. Puheohjattavien älykkäiden laitteiden käyttö yleistyy USA:n tapaan myös Euroopassa.
  8. Sensorien tuottamalla ja IoT:n välittämällä datalla tehdään eri toimialoilla mittavia kustannussäästöjä ja kehitetään uusia palveluja.
  9. VR/AR:n käyttö kehittyy teollisuuden parissa PR-materiaaleista kohti hyötysovelluksia, ja viihteessä ensimmäiset kunnon VR-pelit tulevat markkinoille.
  10. Yritysten vastuullisuuden merkitys korostuu erityisesti digitaalisessa ympäristössä brändeihin kohdistuvien kielteisen julkisuuden riskien vuoksi.

+1: Nettineutraliteetin purkaminen USA:ssa voi ajan mittaan johtaa internetin pirstoutumiseen ja sisältöbisneksessä arvon painopisteen siirtymiseen oikeuksista jakeluun.

Jari Muikku

Jari tuntee syvällisesti luovat alat ja erityisesti niiden IPR-liiketoiminnan. Hänen toimialaosaamisensa kattaa musiikin, radion, television sekä internet- ja mobiilipalvelut. Hänellä on pitkä kokemus strategiaprosesseista, oikeuksien lisensioinnista, kansainvälisestä liiketoiminnasta ja luovien alojen järjestötoiminnasta.

Kommentit