We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Liike­toimintamallien uudistamiskyky

Liike­toimintamallien

Liiketoimintamallien uudistamiskyvyssä on kaksi yritystä ylitse muiden: Netflix ja Apple. Ne ovat kulkeneet varsin erilaisen tien, mutta molemmat ovat onnistuneet muuttamaan liiketoimintamalliaan ainakin kolme kertaa.

Netflix mullisti innovatiivisena startupina videovuokrausbisneksen perustaen toimintamallinsa kuukausimaksuihin kertamaksujen ja myöhästymiskorvausten sijaan. Tämän liiketoiminnan ollessa vielä varsin kannattavaa, yritys investoi voimakkaasti streaming-jakeluun ja on onnistunut muuttamaan televisionkatsomista maailmanlaajuisesti. Netflixin kolmas liiketoimintamalli-innovaatio on streaming-liiketoiminnan tuoman teknologiaosaamisen ja kuluttajien katsomistottumusten ymmärtämisen vieminen sisältötuotantoon. Netflix vähentää jatkuvasti riippuvuuttaan ulkopuolisista sisältöoikeuksista investoimalla voimakkaasti omiin tai yhteistyössä muiden kanssa tuottamiinsa sarjoihin ja elokuviin. Kun perinteiset sisältöoikeuksien haltijat suojelevat tuotantojaan mustasukkaisesti ja jakelevat sarjoja televisiomaailman ehdoin kerran viikossa, Netflix tarjoaa kuluttajille sitä mitä se tietää heidän haluavan silloin kun nämä sitä haluavat ja siinä välineessä kuin kuluttajat sen haluavat.

Applen ainoa varsinainen teknologinen disruptio on ollut mikrotietokone. Sen jälkeen maailmaa mullistaneiden uusien tuotteiden huikea menestys on nojannut tuoteominaisuuksia voimakkaammin niiden liiketoimintamalleihin. iPodin menestys on ollut lähes täysin iTunes-kytköksen ansiota. Myös iPhone oli markkinoille tullessaan teknologisesti keskinkertainen, joskin kaunis laite. Vasta sovelluskauppa ja siihen liittyvä liiketoimintamalli teki iPhonesta ylivoimaisen pitkäksi aikaa. Sama toistui vielä iPadin kanssa. Nyt iWatchin tullessa markkinoille on tuotekohtaisten innovaatioiden sijaan katsottava Applen liiketoimintaa kokonaisuutena. Yritys on pystynyt rakentamaan luksusbrändin, jonka tuotteiden katteet pysyvät eri kategorioissa vuodesta toiseen korkealla. Se hallitsee jakeluketjua suvereenisti ja Applen sovelluskaupat ovat käyttäjille parempia ja sovelluskehittäjille tuottoisampia kuin kilpailijoiden sovelluskaupat.

Apple ja Netflix ovat jättiyrityksiä, joita kaikki katsovat ylöspäin, mutta voiko suomalainen yritys oppia niistä mitään? Tässä kolme kiteytystä, jotka toimivat niin start-upille kuin suuryrityksellekin:

  1. Ei kannata suunnitella tuotetta ja sille liiketoimintamallia. Liiketoimintamalli on vähintään yhtä tärkeä kuin teknologinen innovaatiokin. Liiketoimintamalliin tulee panostaa alusta asti ja sitä on kehitettävä jatkuvasti
  2. Menestyminen vaatii uskallusta tehdä asioita eri tavalla kuin toiset. Applen ja Netflixin tapauksissa yritykset ovat ottaneen rajusti päihinsä ennen kuin uudet liiketoimintamallit on hyväksytty. Keskeistä on tehdä sellaisia asioita, jotka kuluttajat ottavat omakseen, ennemmin tai myöhemmin.
  3. Fokus. Vaikka molemmat mainitsemani yritykset ovat muuttaneet suuntaa useaan kertaan, se ei tarkoita, että niiltä olisi puuttunut fokus, päinvastoin. Jobsin tullessa takaisin yritykseen Apple karsi tuotelinjaa rankasti ja myöhemminkin lopetti elinkaarensa huipulla olevia tuotteita (kuten iPod mini). Netflix on usein julkisesti sanonut, ettei se aio myydä mainoksia eikä tarjota aikuisviihdettä, urheilua tai suoria lähetyksiä. Ne eivät kuulu sen liiketoimintamalliin.

Vaikka tämän kirjoituksen esimerkit tulevat suoraan huipulta, ovat niistä saatavat opit yleismaailmallisia. Liiketoimintamalli edellä rohkeasti, fokus kirkkaana mielessä.

Tommi Rissanen
Tommi Rissanen

Tommin intohimon kohteena ovat liiketoimintamallien muutos, liiketoimintaprosessien digitalisointi ja tuotekehityshankkeiden suunnittelu. Hän tuntee perusteellisesti pelien, suoratoistopalveluiden sekä mobiili- ja online-sisältöjen ansaintamalleihin ja jakeluun liittyvät seikat. Tommi on perehtynyt syvällisesti myös digitaalisiin ekosysteemeihin ja alustaliiketoiminnan haasteisiin. Koulutukseltaan Tommi on liiketoimintamallien muutoksesta väitellyt kauppatieteiden tohtori.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.