We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Kadonneen sisällön metsästäjät

Kadonneen

Musiikin verkkopalvelujen kautta saatavilla olevien nimikkeiden määrä on moninkertaistunut viime vuosina. Brittiläisen analyytikon Mark Mulliganin tuoreen selvityksen mukaan verkkopalveluissa oli vuonna 2008 tarjolla keskimäärin 4,3 miljoonaa kappaletta, kun tämän vuoden alussa keskiarvo oli jo 16,4 miljoonaa kappaletta.

Musiikin verkkopalveluissa on siis nykyisin saatavana keskimääräisen kuluttajan kannalta kaikki maailman musiikki. Palvelut eivät näin ollen enää kilpaile sisällöillä, sillä kaikilla on periaatteessa sama tarjooma. Lähivuosina tämä tilanne tullee toistumaan myös muilla aloilla kuten elokuvan ja e-kirjojen piirissä.

Kilpailun keskeiseksi tekijäksi muodostuu tällöin käytettävyys ja käyttökokemus, ja yksi sen kriittisistä elementeistä on sisällön löydettävyys. Vaikka kaikki kuluttajat eivät haluakaan erityisesti etsiä uusia sisältöjä vaan vanhoja tuttuja suosikkeja, niin jossain vaiheessa hekin haluavat kuulla ja nähdä jotain uutta. Tämä tapahtuu joko yksittäisiä nimikkeitä etsimällä tai suosituksien kautta.

Suosittelujärjestelmien rakentaminen on erittäin haasteellista. Ne ovat tähän mennessä perustuneet kuluttajien kulutuskäyttäytymiseen, algoritmeihin ja alan ammattilaisten suosituksiin. Useimmissa tapauksissa suositusjärjestelmät eivät kuitenkaan vielä toimi tyydyttävällä tavalla, mihin on useita eri syitä.

Kulutuskäyttäytymisen soveltaminen voi olla hankalaa, jos kuluttajalla on hyvin monipuolinen maku. Musiikin muuttaminen yksiselitteisiksi matemaattisiksi parametreiksi on vaikeaa, sillä musiikin kokeminen on viime kädessä kuuntelutilanteeseen sidottua, yksilöllistä ja tunteisiin perustuvaa. Näiden vuoksi sisältöjen ammattilaisten suositusten arvo on viime aikoina noussut arvoon arvaamattomaan. Ihminen pystyy edelleen simuloimaan parhaiten ihmisen käyttäytymistä, vaikka kuluttaja voi itsekin parantaa suositusten osuvuutta esimerkiksi Amazonissa.

Erityisen haasteelliseksi tilanne muuttuu tulevaisuudessa, kun yksittäisen verkkopalvelun puitteissayhdistellään useita eri sisältöjä kokonaisvaltaisiksi elämyksiksi. Tietokone voi jo voittaa shakin maailmanmestarin ja pystyy murskaamaan yhä tehokkaammin ns. isoa dataa, mutta odotan malttamattomana palveluja, joissa minulle osataan suositella pakettia, jossa tilaamani e-dekkarin kylkiäiseksi suositellaan sopivaa öisen suurkaupunkitunnelman jazzia ja parhaita samanhenkisiä leffoja. Sitä voisi kutsua jo lisäarvoksi!

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.