Käännä tietosuojavelvoitteiden hoitaminen kilpailueduksi

Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen eli GDPR:n soveltaminen alkaa kuluvan viikon perjantaina, 25. toukokuuta. Tietosuoja-asetus velvoittaa sanktioiden uhalla kaikki organisaatiot laittamaan kaikki henkilötietoja sisältävät rekisterit, kuten asiakasrekisterit, kuntoon.

Tästä on muistuteltu jo hyvissä ajoin ennen asetuksen voimaantuloa. Todennäköisesti vieläkin on suuri joukko erityisesti pieniä yrityksiä, jotka eivät kaikesta huolimatta ole viitsineet tai ymmärtäneet toimia asetuksen velvoitteiden edellyttämällä tavalla.

Toisilla yrityksillä rekisterit ja niiden käsittely ovat jo entuudestaan tietosuoja-asetuksen vaatimusten mukaiset. Jokainen yritys joutuu varmasti tekemään tästä huolimatta tarkistuksia ja parannuksia.

Jos yrityksen asiakasrekistereiden hoitaminen on ollut ns. heikolla hapella, niin nyt on oiva tilaisuus korjata puutteet ja osoittaa asiakkaille, että on luottamusta herättävä toimija.

Minimivelvoitteiden täyttämisen lisäksi asetuksen voimaantulosta kannattaa ottaa irti myös liiketoimintahyödyt. Ajantasaiset rekisterit ja niiden käsittelyyn liittyvät uudistetut prosessit sekä asiakkailta saadut luvat antavat hyvä pohjan digitaaliseen markkinointiin, viestintään ja asiakaspalveluun. Esimerkiksi valmiudet markkinointiautomaation käyttöönottoon ovat paremmat tietosuoja-asiat hyvin hoitaneella yrityksellä

Näin tietosuoja-asetuksen velvoitteet voivatkin kääntyä jopa kilpailueduksi.

Viime aikoina useat toimijat ovat aktiivisesti lähestyneet ja pyytäneet asiakkailtaan lupaa edelleenkin lähettää esimerkiksi uutiskirjeitä. Tällä hetkellä asiakkaiden huomiontavoittelussa on ruuhkaa, mutta kilpailuedun voi saavuttaa myöhemminkin. Se edellyttää kuitenkin, että minimivelvoitteet on hoidettu kuntoon aikataulussa.

 

Perustiedot tietosuojasta ja asetuksen edellyttämistä toimista yrittäjä löytää Suomen Yrittäjien laatimasta tietosuojaoppaasta .

Virpi Martikainen

Virpi on digitaalisen median liiketoiminnan osaaja, jonka toimialatuntemus kattaa internet- ja mobiilipalvelut, musiikin ja pelit. Hänellä on pitkä kokemus telekommunikaatio- ja sisältöalojen tuotekehityshankkeiden johtamisesta ja toteuttamisesta, strategiaprosesseista sekä strategioiden käytäntöön viemisestä. Hallitustyöskentelyyn Virpi on perehtynyt yrityssparrausten lisäksi suorittamalla Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -tutkinnon. Digital Media Finland on valittu palveluntuottajaksi ELY-keskusten tarjoamiin konsultointipalveluihin. Virpi toimii asiantuntijana aihealueella Innovaatioiden kaupallistaminen, jonka tarkoituksena on pk-yrityksen liiketoiminnan kehittäminen innovaatioita hyväksi käyttäen.

Kommentit