We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

IoT ja digitalisaatio

IoT

IoT eli Internet of Things ja digitalisaatio esiintyvät tällä hetkellä varsin usein julkisessa keskustelussa. Ne ovat molemmat oivia sanavalintoja, jos haluaa osallistua meneillään olevaan julkiseen keskusteluun kuuntelijan roolissa ja laatia perinteisen sanabingolapun tylsän puhujan varalta. Toki näillä termeillä on muukin merkitys kuin viihdearvo. Olennainen kysymys onkin, miten niistä saadaan liiketoimintaa.

IoT:n kohdalla olen kuullut saman tilannearvion jo monesti: härveleitä, vimpaimia ja alustoja löytyy, mutta missä on bisnes? Ja olen myös kuullut, että kaikkia toimialoja koskettavan digitalisaation piti saada aikaan muutakin kuin median murros, mutta miksi niin moni toimiala junnaa paikallaan? Moni alalla toimiva on jo vuosia toitottanut olemassa olevia ratkaisujaan ja moni vanha M2M- eli machine-to-machine-ratkaisu onkin nimetty nyt IoT:ksi, ja lujaa mennään.

Kerron pienen salaisuuden: tämä murros koskettaa meitä kaikkia, mutta erona takavuosien ”yhden koon sukkahousuihin” tarvitsemme uusia ja uniikkeja tulokulmia. Niiden löytämiseksi olen luonnostellut kolmen kohdan kehotuksen:

1. HERÄÄ! Uneksi!
Maailma on muuttumassa. Vimpaimet ovat jo olemassa. Se, joka on nopein, muuttaa maailmaa, saa etumatkaa ja pärjää myös isommilleen. Herää mahdollisuuksiin ja unelmoi, miten asiat voisi tehdä paremmin ja uudella tavalla.

2. Kokeile! Heti!
Uusien ja uniikkien ratkaisujen luominen vaatii kokeellisuutta. Aloita jo tänään, jotta ymmärryspääomaa muutoksesta alkaa kertyä heti. Jos kokonaisuuden kokeileminen on mahdotonta, aloita kokeilu osaratkaisusta.

3. Korjaa! Kokeile uudestaan!
Ok, myönnetään: kaikki kokeilut eivät onnistu, eivät edes ensimmäisellä kerralla. Kokeilujen analysointi, korjaavat toimenpiteet havaintojen perusteella ja uudelleen yrittäminen kasvattavat edelleen ymmärrystä ja varmistaa suunnan mihin edetä.

Iso kysymys tämän rinnalla on itse bisneksen tekeminen. Siinä avainroolissa on ratkaisujen tuotteistaminen, niiden vaikuttava markkinointi ja loppukädessä tuloksellinen myynti. Ohjelmistomaailmassa on paljon esimerkkejä kokeiluasteella olevan ratkaisun tuotteistamisesta ja beta-versioiden hyödyntämisestä kehitystyön ohella myös markkinoinnissa. Valmistavan teollisuuden puolella tämä voi joskus olla haaste.

Valmistava teollisuus tulee siirtymään murroksen myötä tavaran tekijästä ongelman ratkaisijaksi. Ottamalla pohjalle avoin alusta ja ekosysteemi saadaan kenties proto- ja kehitysversiot markkinoimaan myöhemmin julkaistavaa, timanttiseksi hioutunutta ratkaisua. Toimimalla verkostoituneesti ratkaisusta saadaan aikaan kattavampi, monia toimialoja palveleva menestystuote.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.