Digitaalinen käsityötaito

Vierailin viime viikolla musiikkialan suurimpiin tapahtumiin lukeutuvilla Frankfurtin musiikkimessuilla. Esillä oli hallikaupalla sekä soittimia että musiikin elävään esittämiseen tarvittavaa ääni- ja valotekniikkaa.

Musiikki on yksi ensimmäisistä ja pisimmälle digitalisoituneista kulttuurin ja sisältöliiketoiminnan alueista. Digitaalinen jakelu hallitsee äänitemarkkinoita jo useissa maissa, mutta musiikin tuottamisessa ja esittämisessä tilanne on monisyisempi.

Soittimien osalta digitalisaatio on tuonut markkinoille yhtäältä sähköisiä soittimia, joilla voidaan mallintaa ja imitoida lukuisia eri instrumentteja aina vain uskottavammin. Kotimusikanteille on puolestaan tarjolla muun muassa digituotteita, joiden avulla voidaan soittaa hiljaisella äänenvoimakkuudella täysipainoisesti, mutta häiritsemättä naapureita.

Toisaalta akustisten soittimien valmistus on pysynyt uskollisena perinteille, vaikka suunnittelussa ja teollisessa tuotannossa voidaankin hyödyntää digitaalisia työkaluja. Niiden avulla voidaan lisätä tehokkuutta, kannattavuutta ja luoda uudenlaisia tuotevariaatioita.

Digitalisaatio näkyy ja kuuluu selvimmin musiikin elävän esittämisen valo- ja äänitekniikassa. Näyttelyhallissa tuntui siltä kuin olisi astunut Blade Runner -elokuvan sisään. Toinen toistaan vaikuttavamman näköiset ja resoluutioiltaan uskomattoman tarkat jättinäytöt vangitsivat täysin kävijöiden huomion.

Valo- ja äänitekniikan kehitys linkittyy suoraan kuluttajien ainutlaatuisten elämysten kaipuuseen. Musiikin lisäksi myös muiden elementtien täytyy tarjota aina vain sykähdyttävämpiä kokemuksia, jotta kuluttajat ovat valmiita maksamaan osallistumisesta tapahtumiin.

Kaikesta huolimatta musiikin tekemisessä ja esittämisessä yksi asia ei muutu: käsityötaidon merkitys. Digitaalisten työkalujen myötä käsityönkin sisältö ja luonne muuttuvat, ja esimerkiksi tekoälyn käyttäminen kumppanina avaa uudenlaisia ilmaisun mahdollisuuksia luovan työn alueesta riippumatta.

Silti väitän, että kilpailussa erottautumisen kannalta ratkaisevaa on jatkossakin, tuottaako sisältöä ja esityksiä taiteellista näkemystään digitaalisilla työkaluilla toteuttava käsityöläinen vai viekö teknologia tekijää laitteiden ehdoilla.

Jari Muikku

Jari tuntee syvällisesti luovat alat ja erityisesti niiden IPR-liiketoiminnan. Hänen toimialaosaamisensa kattaa musiikin, radion, television sekä internet- ja mobiilipalvelut. Hänellä on pitkä kokemus strategiaprosesseista, oikeuksien lisensioinnista, kansainvälisestä liiketoiminnasta ja luovien alojen järjestötoiminnasta.

Kommentit