We kindly inform that your browser is no longer supported by Microsoft.

Please switch to a more secure browser such as Chrome or Firefox.

Arjen myyntikurssi

Arjen

Kuka sinulle tulee mieleesi kun mietit hyvää myyjää? Missä tapasitte – onnistuiko hän myymään sinulle jotain, vai tekeekö hän parhaillaan töitä omassa organisaatiossasi?

Mieleesi nousee ehkä myös monta epäonnistunutta myyntitilannetta ja myyjiä, joita et mielelläsi enää koskaan tapaisi. Se, jota sinun busineksesi ei olisi voinut vähemmän kiinnostaa, mutta joka eteni oman käsikirjoituksensa alusta loppuun vaikka yritit keskeyttää. Entäpä se kaveri, joka oli kyllä koulutettu perehtymään asiakkaan liiketoimintaan ratkaisukeskeisesti mutta joka oli ymmärtänyt asian väärin: hän halusi neuvoa sinua sinun liiketoiminnassasi – eikä ihan onnistunut siinä. Hän ei tainnut edes huomata, miten kiusaantunut olit ja miten pihalla hän itse oli. Tällä listalla on ehkä myös myyjä, jonka nimeä tai firmaa et muista, etkä oikein edes sitä, mitä hän oli myymässäkään, mutta vaistosit epäaitouden ja esittämisen ja lakkasit kuuntelemasta.

Mitä hyvä myynti on? Sinä ja minä keskustelemme, ja keskustelun päätteeksi meidän molempien tulevaisuus on vähän parempi. Löysimme ehkä ratkaisun, joka auttaa meidän molempien liiketoimintaa. Solmimme ehkä asiakassuhteen, joka ei johtanut heti tällä kertaa kauppaan, mutta jonka avulla verkostomme kasvoi ja tunnistamme toistemme potentiaalin jatkossa. Ehkä opimme jotain uutta, keksimme uusia ideoita, tai saimme lisää energiaa päivään. Eipä mennyt kummaltakaan aika hukkaan, olivatpa ostaja/myyjä -roolit tällä kertaa kummin päin tahansa.

No, aina ei onnistuta, ja vika voi olla missä vaan: tarpeen ja ratkaisun epäsopivuudessa, ajoituksessa, hinnan ja koetun arvon epäsuhdassa, epäluottamuksessa. Tai toisella oli kahvi aamulla lopussa. Tarvitaan pelisilmää, niin sosiaalista kuin liiketoiminnallistakin, tarvitaan neuvottelutaitoja ja joustavuutta, eikä kokemuksestakaan ole haittaa.

Miksi voisi olla hyödyllistä oppia jotain kohtaamisista hyvien myyjien kanssa? Samoista aineksista on suoraan hyötyä myös johtamisessa. Poistetaan esteitä onnistumisen tieltä. Vaikutetaan suoraan ihmiseltä ihmiselle yhteiseen tavoitteeseen pääsemiseksi. Hyödynnetään sosiaalista osaamista ja pidetään kaikkien katse pallossa mutta joustetaan tarvittaessa. Ei esitetä mitään vaan ollaan rohkeasti oma itsemme.

Liisa Kotilainen
Liisa Kotilainen

Liisa yhdistää työssään ihmisymmärrystä, strategista näkemystä ja operatiivista osaamista. Liisan kokemus kattaa digitaalisen median, myynnin ja markkinoinnin lisäksi palvelumuotoilun ajattelumallit ja käytännön. Muutosjohtaminen, mahdollisuuksien hyödyntäminen ja liiketoiminnan kasvattaminen kiinnostavat Liisaa, jonka kokemuksesta ja osaamisesta on hyötyä sekä strategisissa että operatiivisissa hankkeissa. Liisa on myös suosittu kouluttaja. Ennen business designer -yrittäjyyttään Liisa on toiminut johtajana useilla eri toimialoilla kuten media-, matkailu-, it- ja markkinointialalla.

Lähetä viesti

Heräsikö ajatuksia? Lähetä viesti.

Pyrimme vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.